Wednesday, May 27, 2009

HUJAH EZAM DALAM TV9 MACAM BUDAK BUDAK, BUAT TUDUHAN MELULU TANPA ASAS ....!!!


----------Oleh Halik Zaman----------

Hujah jam 9.30 malam tadi dalam tv9, mengenai rasuah politik wang. Ahli penalnya cuma Ezam Mohd. Noor seorang sahaja. Husam Musa tidak hadir, mungkin sibuk dengan urusan Muktamar PAS.Ditanya oleh Pengerusi Acara kepada Ezam, "Ada kah pemimpin pemimpin UMNO sudah didakwa oleh SPRM mengenai politik wang yang berlaku baru baru ini, semasa kempen merebut Jawatan Majlis Tertinggi UMNO baru baru ini."Ezam menjawab, SPRM sudah pun mendakwa pemimpin pemimpin UMNO yang merebut Jawatan Tertinggi UMNO yang mengamalkan rasuah wang.Dalam masa yang sama, Ezam lupa untuk mengakui bahawa Ali Rostam yang didapati bersalah mengamalkan rasuah politik wang.

Cuma diberi amaran sahaja oleh Pengerusi Disiplin Parti UMNO dan dinasihatkan supaya beliau tidak bertanding merebut sebarang jawatan. Mana peranan SPRM untuk tidak mengheret Ali Rostam kemahkamah? Bukan kah SPRM pilih bulu kerana tidak bertindak apa apa?Khairi Jamaluddin calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, didapati bersalah mengamalkan rasuah politik wang oleh Pengerusi Disiplin UMNO, beliau dibolehkan bertanding tanpa diambil sebarang tindakan apa apa. Mana sudah peranan SPRM yang membiarkan Khairi tanpa apa apa tindakan?Bila ditanya oleh Pengerusi Acara, tentang rahsiah 6 kotak ducument rasuah Anwar Ibrahim semasa beliau menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang akan dibongkar oleh Ezam? Ezam menjawab rahsia 6 kotak itu berada ditangan Dato Seri Dr.Wan Azizah dalam simpanannya.

Ezam seorang ahli politik yang mahu tunjukan dia benar benar seorang ahli politik yang profesional, tapi sebenarnya cara pembawaan politiknya persis politik kampungan. Secara sedar dia tahu tuduhannya itu bercorak "hearsay evidence", tapi dia terpaksa mendedahkan bahawa dia punya 6 kotak bukti bahawa Anwar rasuah. Walaupun tanpa bukti kukuh semata mata untuk menguatkan hujahnya sahaja.Orang yang tahu perundangan sahaja tahu bahawa Ezam adalah politikus yang bodoh buat tuduhan menggunakan bukti hearsay yang tidak dapat digunapakai dalam mahkamah.

Bila Pengerusi Acara bertanya pendapat Ezam, tentang pertuduhan rasuah Puan Aminah calon Bebas di Penanti kepada PKR, Ezam menjawab rasuah itu benar terjadi kerana Puan Aminah mempunyai bukti kukuh dengan merakamkan berbualan dalam cakera padat.Takkan lah kalau ada ahli ahli PKR yang cuba membunuh, mencuri, merompak, merasuah, maka PKR atau Anwar yang mesti dihukum dan dibicarakan atau ditangkap oleh SPRM atau polis. Sedangkan kenyataan akhbar Puan Aminah pun sukar memberikan bukti kukuh mengaitkan PKR dan Anwar Ibrahim terlibat.

Kalau pun ada Puan Aminah didatangi oleh ahli ahli PKR, itu bukan mewakili PKR dan Anwar Ibrahim. Itu urusan pribadi seseorang. Ia tidak kena mengena dengan calon PKR atau Anwar Ibrahim.Tidak heran kalau tv3 gunakan kenyatakan Aminah sebagai bahan berita hangatnya, kerana menghebohkan perkara yang samar samar, itu memang tugas tv3 tukang sibuk.

NOTE: Ezam, kalau berani untuk berhujah atau debat, datang Sabah lah jumpa saya.

Posted by RAKYAT MARHAEN

No comments: