Thursday, January 8, 2009

KENALI ORANG JEPUN: SATU ANJAKAN PARADIGMA......!


Pengalaman dan tinggal bersama orang Jepun era 80'an sedikit sebanyak dapat memahami orang Jepun lebih dekat lagi. Terutama orang Jepun ini tidak pernah membina tamaddun yang hebat seperti tamaddun orang Greek dan sebagainya. Dan negeri Jepun sendiri tidak banyak hasil alam yang boleh dimanfaatkan.

Namu disebalik kekurangan itu mereka ini adalah berjiwa besar dan mempunyai impian yang menjangkau kemampuan geografi.....!

Disebut orang Jepun sudah tentu orang tua kita akan mengatakan mereka ini pernah menjajah Tanah Melayu dan ramai yang benci dengan orang Jepun atas kezaliman dan keganasan yang mereka lakukan.
Kini berbeza zaman sekarang .......dimana orang Jepun sudah banyak berubah. Mereka datang untuk berniaga dan cuba mencari peluang ekonomi baru. Dimana matlamat mereka ialah menjadikan negara Jepun sebuah negara maju, kuasa besar dunia dalam ekonomi dan sebuah negara kaya lagi tesohor.

Rahsia utama orang Jepun dalam mencapai cita-cita mereka ialah........ budaya kerja , sistem etika, pengurusan yang cekap, kreativiti dan semangat juang yang tinggi.
Bersambung......


No comments: