Tuesday, January 27, 2009

ISLAM ATAU MELAYU....? HUJAH DR BADRUL AMIN DAN TUAN GURU NIK AZIZ....!

Konvensyen Penghayatan Islam yang dihadiri para NGO, Jemputan Individu, Pemimpin Politik dan cendekiawan tanahair di Kem Bina Semangat, Ampang Pecah telah membawa para peserta kearah kesatuan pemikiran. Paling menarik pandangan dari Dr Badrul Amin....! Dibawah ini adalah pandangan beliau mengenai Melayu...!!!

Mungkin ada pakar2 (tamaddun) Melayu akan marah jika saya katakan bahawa yang dikatakan Tamaddun Melayu itu sebenarnya tidak pernah ujud. Secara ringkas saya ingin kongsi sedikit pandangan bahawa sebelum Islam, Melayu menganut tamaddun Hindu. Bila Islam datang, Tamaddun Melayu sudah campur aduk antara Islam dan Hindu. Macamanapun Islam lebih dominan.


Mana Tamaddun Melayu? Tidak ada. Melayu pernah menjadi bangsa yang kuat dan disegani kerana Islamnya bukan sangat kerana melayunya. Kerajaan Demak, Pasai, Melaka dll yang tercatat dalam sejarah sebagai kuasa besar itu ujud kerana Islam. Tamaddun Ilmu kita datang dari tamaddun Islam...


Mana tulisan Melayu? Tidak ada (Bugis dan Jawa ada tulisan). Jawi bukan tulisan Melayu tapi Arab. Rumi juga bukan tulisan Melayu. Bangsa besar yang bertamaddun ada tulisan sendiri. Cina, India dll ada tulisan mereka. Melayu? Tidak ada. Bagaimana ingin dikatakan bahawa Melayu ada tamaddun sedangkan tulisan pun tidak ada?

Mana nama orang Melayu? Mungkin ada... (Bunga, kuntum, buruk, bulat... dll...) Sebenarnya juga tidak ada. Yang ada hari ini adalah nama2 Arab (Islam) atau yang disadur (ubahsuai) dari nama2 Arab atau Islam.

Sedarkah kita bahawa bahasa Melayu itu tidak lengkap jika tidak dimasukkan kalimah2 arab? Terkadang, kita ungkapkan satu ayat lengkap yang panjang dengan menggunakan semua kalimah2 arab. Contohnya - "Majlis Mesyuarat Daerah membahaskan masalah2 masyarakat majmuk...". Mana perkataan Melayu? Ada... Hanya dua patah iaitu mem... dan ...kan dalam "membahaskan"...

Sudahlah... Berbanggalah dengan Islam... Ummat terbaik diutus pada manusia...

Salam. UB.


No comments: