Monday, August 31, 2009



Diskriminasi Terhadap Ustaz Asri...!!

Assalamualaikum Dan Salam Merdeka.

Al-Fatihah untuk Allahyarham Ustaz Asri Rabbani, penyanyi nasyid kontemporari Malaysia yang tersohor yang meninggal dunia baru-baru ini. Beliau adalah ikon nasyid Malaysia yang gigih dan kental berjuang dan berdakwah melalui seni. Persembahannya memang diakui bermutu tinggi. Beberapa kali Rabbani memenangi anugerah muzik. Keperibadiannya yang mulia juga membuktikan anak seni bukan seorang yang rosak akhlak. Dia adalah penyanyi muda yang dapat dicontohi, terutama oleh generasi muda Muslim di negara ini.

Apa yang mendukacitakan adalah diskriminasi media terhadap pendakwah seni ini. Hanya TV3 yang membuat rancangan mengenangnya. RTM dan Astro tidak berbuat apa-apa. Sedangkan RTM tahun lepas beriya-iya benar menyiarkan "tribute to Loganathan". Kalau tidak silap saya siaran mengenang Loga di RTM berlangsung sampai sebulan. Apa kurangnya Asri Rabbani berbanding dengan Loganathan, adik David Arumugam Alleycats itu? Apa Lebihnya Loga di mata RTM?

Apakah kerana Ustaz Asri di gelar Ustaz dan memperjuangan irama nasyid Islam? Bukankah lebih 58% penduduk negara ini Muslim? Dan hanya 8% penduduk Malaysia terdiri daripada kaum India? Apa muslihat RTM sebagai media rasmi sehingga meminggirkan Asri Rabbani? Apakah RTM tidak suka dengan irama nasyid atau tak suka dengan Islam itu sendiri? Apakah Dato' Ibrahim Yahya seorang yang anti-Islam? Atau ada halangan daripada Dato' Kamaruddin Siarah, KSU?

Saya kurang percaya. Sikap RTM ini tidak sepatutnya begitu. Diskriminasi terhadap kumpulan nasyid yang membawa mesej Islam tidak wajar sama sekali. Kita bukan minta sanjungan berlebihan. Kita cuma mahukan keadilan. Biar "fair". Apa salahnya RTM dan Astro sendiri buat sesuatu. Rasanya masih belum terlambat.Marilah kita hayati lirik lagu "Pergi Tak Kembali" nyanyian Asri Rabbani yan pasti menyentuh jiwa dan mengingatkan kita kepada kematian. Bukankah mengingati mati itu tanda orang yang bijaksana?

No comments: