Tuesday, April 12, 2011

SARAWAK SELEPAS 48 TAHUN DIBAWAH BN....



Mengupas serba sedikit mengenai keadaan ekonomi Sarawak hari ini selama 48 tahun di bawah pemerintahan BN.

·       Selepas 48 tahun di bawah BN, baru sekarang BN bercadang untuk menjadikan Sarawak negeri terkaya di Malaysia. Ini sungguh menyedihkan kerana walaupun Sarawak sememangnya negeri terkaya dari aspek sumber asli dan keluasan tanah, namun Sarawak adalah negeri keempat termiskin di Malaysia.

·       TPM baru2 ini kata BN telah berjaya menurunkan kadar kemiskinan di Sarawak ke sekitar 3% akan tetapi saya ingin mengingatkan hadirin sekalian bahawa “kejayaan” ini adalah berdasarkan pendapatan garis kemiskinan (PGI) atau definisi kemiskinan yang tidak mencerminkan sama sekali realiti. Menurut kaedah yang digunapakai dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh, satu isirumah dengan 5 orang anggota di Sarawak hanya akan dikategorikan sebagai miskin jika pendapatan bulanan secara purata adalah kurang daripada RM912. 

Bayangkan apa yang boleh dibelanjakan dengan pendapatan sebanyak itu untuk hidup selesa pada zaman yang penuh mencabar ini. Saya yakin kalau kita naikkan pandapatan garis kemiskinan ini kepada RM2,000 yakni paras pada hemat saya paling realistik sebagai kayu pengukur kemiskinan hari ini, kadar kemiskinan Sarawak sudah tentu akan berada di sekitar 20%-30%.       

·       Peluang pekerjaan sangat terhad di Sarawak walaupun di bandar besar. Kalau ada pun, pendapatan adalah rendah, sangat jauh lebih rendah daripada apa yang diterima di Semenanjung. Saya diberitahu rata-rata pekerja kilang di sekitar Kuching hanya mendapat lebih kurang RM400 sebulan yang saya yakin tidak mencukupi untuk menampung keperluan hidup seseorang tambahan pula dengan kenaikan kos sara hidup sejak akhir2 akibat kenaikan mendadak harga barangan keperluan harian. 

·       Sarawak ada banyak sungai yang besar dan panjang serta empangan tetapi rakyatnya di banyak kawasan terpaksa menadah air hujan untuk bekalan air walhal Selangor, negeri termaju di Malaysia, rakyatnya dapat bekalan air percuma bagi 20 meter padu pertama

Dengan Pakatan, InsyaAllah, hak rakyat Sarawak sebanyak 20% sebagai royalti daripada hasil minyak & gas akan dikembalikan. Kalau sekarang negeri Sarawak hanya berhak mendapat 5% royalti atas hasil minyak & gas yang keluar dari perut buminya sendiri, dengan Kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh Keadilan, rakyat Sarawak akan diberi peluang lebih besar untuk mentadbir hasil sumber aslinya terutamanya minyak & gas.

Kenaikan royalti ini daripada 5% kepada 20% inilah yang akan membiayai penubuhan Dana Pembasmian Kemiskinan sebanyak RM1 bilion untuk menangani masalah rakyat di bawah paras kemiskinan seperti yang dijanjikan dalam manifesto Pakatan Rakyat untuk Sarawak. Dengan royalti hasil minyak & gas yang lebih tinggi ini juga Kerajaan Pakatan Rakyat di Sarawak bercadang membiayai:

·       Bantuan pendaftaran kerakyatan rakyat tempatan Sarawak
·       Sumbangan RM200 untuk setiap anak-anak masuk darjah satu
·       Pemberian RM600 untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas setiap tahun
·       Pelaburan dalam pembentukan modal insan dan infrastruktur lain termasuk membangunkan prasarana jalur lebar (WiFi) dalam masa 2 tahun

No comments: