Sunday, March 13, 2011

SPRM Harus Siasat Umno Selangor & Yayasan Kelana Ehsan (YKE)

Tahniah diucapkan kepada pihak-pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam penghantaran pulang pelajar Mesir setelah negara tersebut pulih dari pergolakan.


Kerajaan Pakatan Rakyat menyediakan pelbagai kemudahan kepada hampir 1,200 pelajar dari negeri ini termasuk membelanjakan lebih RM2 juta untuk membiayai kos menghantar pulang pelajar ini menggunakan pesawat yang ditempah khas.


Tidak mahu ketinggalan, UMNO juga mahu berjasa dalam isu ini; Yayasan Kelana Ehsan (YKE) dikatakan turut menyumbangkan wang tunai RM500 kepada pelajar bagi pihak UMNO.

Tindakan UMNO Selangor ini menimbulkan kehairanan; bagaimana sebuah parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan seperti YKE mampu menyediakan dana lebih setengah juta ringgit untuk menyalurkan sumbangan ini.


Apatah lagi UMNO Bahagian Shah Alam masih mempunyai hutang tertunggakmelebihi RM236,000 dengan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) sejak lebih setahun lalu.

Jika UMNO Selangor berkobar-kobar membelanjakan lebih setengah juta untuk sumbangan itu, mengapa tidak pula bersungguh-sungguh untuk melunaskan hutang dengan MBSA. Kerajaan Selangor akan meminta semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk menyenaraikan semua hutang UMNO kepada PBT dan melakukan tuntutan dalam tempoh dua minggu.


Selama ini pemimpin-pemimpin UMNO ghairah mengkritik malah sanggup membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan menuduh Kerajaan Negeri membelanjakan duit rakyat.

Mutakhir, menuduh Kerajaan Negeri menerusi Menteri Besar Pemerbadanan (MBI) membelanjakan duit rakyat untuk meraikan tetamu-tetamu Kerajaan Negeri dari Sabah dan Sarawak dalam usaha kerajaan melaksanakan tanggungjawab sosial. SPRM pula begitu akur dan bersemangat menjalankan tanggung jawab mereka.


Kita mahu bertanyakan isu yang sama kepada UMNO Selangor, dari manakah UMNO Selangor dan YKE memperoleh begitu banyak dana untuk membiayai sumbangan ini? Apakah aset dan perniagaan yang dijalankan oleh YKE sehingga mampu untuk bekerjasama dengan UMNO Selangor menghulurkan sumbangan?


Kita juga mahu SPRM menyiasat perkara ini jika benar SPRM bertindak mempertahankan amalan telus dan kebertanggungjawaban. Jangan 'double standard' hingga akhirnya meletakkan institusi tersebut begitu rendah kredibilitinya. 



FAEKAH HUSIN
SETIAUSAHA POLITIK KEPADA DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

No comments: