Monday, May 11, 2009

SDR SHARIPUDDIN MUIS MENYANGGAH TULISAN PEGAWAI KHAS TPM....!!!!


Kalau mengikut Standing Order (SO), sidang DUN sudah boleh dianggap bermula apabila Speaker mengambil tempat. Macam mana Speaker nak keluarkan arahan supaya MB, Exco + 3 Bebas keluar kalau sidang belum bermula.

Arahan atas kapasiti apa? Kalau sidang dianggap belum bermula, segala tingkah laku Speaker tidak dilindungi undang-undang. Untuk membolehkan Speaker bertindak dengan immuniti tindakan tersebut mesti dibuat apabila prosiding telah bermula.

Yang betulnya adalah sidang telah bermula, tapi urusan pertama adalah arahan Speaker supaya MB, Exco + 3 Bebas keluar dewan dan kenyataan tegas bahawa sidang tidak akan diteruskan sehingga mereka keluar. Memangdang sidang telah bermula, arahan Speaker adalah sah dan dilindungi oleh undang-undang. Maka dengan itu sidang telah tertangguh kerana MB, Exco + 3 Bebas enggan keluar.

Tiada urusan lain termasuk memecat Speaker boleh dibuat selagi arahan Speaker tidak dipatuhi. Soal perasmian oleh Sultan hanyalah formaliti. Sultan datang rasmi selepas seminggu DUN bersidang pun tak apa. Speaker "baru" dah angkat sumpah dalam dewan di hadapan Hee Yit Fong selepas usul melantiknya disokong oleh penyangak2 BN.

Yang menjadi persoalan dalam perkara ini ialah:

1. Usul memecat Speaker
2. Tindakan Timbalan Speaker mengambil alih tugas Speaker.

Usul memecat Speaker telah ditolak di dalam kamar Speaker. Sepatutnya ianya terhenti disitu. Keputusan menolak usul dalam kamar dibuat atas kapasiti dia sebagai Speaker, oleh itu sah dan dilindungi undang-undang.

Kalau usul itu tidak ditolak dalam kamar pun, usul Zambry tu masih tak sah. Satu sebab sidang sudah gantung oleh Speaker, kedua sebab Zambry yg membentangkan usul tu sudah dihalau keluar oleh Speaker. Tindakan Hee Yit Fong mengambil alih tugas Speaker pada ketika Speaker masih duduk di kerusi Speaker sepatunya menjadi pertikaian utama. Macam mana dia boleh ambil alih tugas Speaker macam tu jer?

Speaker masih tercongok kat kerusi dia. Kalau tindakan Hee Yit Fong itu tak sah, maka segala urusan yang dia lakukan berikutnya tentulah tidak sah, termasuk :

1. Usul memecat Sivakumar
2. Usul perlantikan Ganesan
3. Angkat sumpah Ganesan
4. Usul perlucutan dan perlantikan ahli-ahli jawatankuasa khas dewan.

Kenyataan Marzuki tu tak lebih daripada public relation statement. Fakta undang-undangnya tak jelas.

No comments: